Pokutové bloky nepodepisujte !!! Radí náš právník
Pokutový blok raději nepodepisujte. To radí náš právník, který se zabývá poradenstvím a zastupováním motoristů při přestupkovém řízení. Člověk by neměl blok podepisovat, pokud nerozumí tomu, čeho se dopustil, nebo když neví, jak vysoký bodový trest mu za daný dopravní přestupek hrozí. Jinak může být později zaskočen tím, že přišel o řidičský průkaz.
"Měsíčně poskytujeme právní pomoc lidem v případech, kdy řeší drobnější běžné dopravní přestupky. A také míváme vždy několik klientů s vážnějšími problémy, lidí, kteří se vybodovali nebo jim byl třeba naměřen alkohol v krvi a přišli či mohou přijít o řidičský průkaz. Někdy však zbytečně, protože podepsali policejní hlídce pokutový blok, aniž by zcela rozuměli tomu, co to znamená, co jim hrozí, a na co mají naopak právo," řekl JUDr, Adam Macúch. "Například klient, který pracuje jako právník a nikdy by nepodepsal smlouvu, aniž by si ji předem pořádně pročetl, klidně podepíše pokutový blok, ale přitom neví, co je v něm napsáno a kolik může za přestupek dostat bodů. Nehledě na to, že je někdy blok vyplněn nečitelně nebo jsou do něj některé údaje dopisovány později. A pak je překvapen, když zjistí, že už nasbíral dvanáct bodů," uvedl. Řidiči si často neuvědomují vážnost situace, kdy pokutový blok podepíšou. "Tím přiznávají, že se přestupku dopustili, a proti blokové pokutě se později nemohou odvolat. Mají sice nárok na mimořádný opravný prostředek, ale tam už jsou možnosti značně okleštěné," zdůraznil JUDr. Macúch.
Mnozí lidé podle něj ani netuší, že mohou policejní hlídce sdělit, že s udělením pokuty nesouhlasí. "Pokud má řidič jakékoli pochybnosti o tom, zda a jaký přestupek spáchal, jestli policie postupovala správně nebo jestli je výše sankce přiměřená, neměl by s uložením pokuty v blokovém řízení souhlasit. Pak se bude přestupek řešit ve správním řízení, kde může obviněný předkládat důkazy na svou obhajobu a případně se proti rozhodnutí odvolat," vysvětloval s tím, že by si řidič měl od policejní hlídky vyžádat také formulář o provedení výkonu.
Bodový systém by se měl zjednodušit
To, že je současný bodový systém složitý a řidiči se v něm špatně orientují, připouští i ředitel dopravní policie Leoš Tržil. "Nedivím se, že lidé neznají dobře typy přestupků a jejich bodové ohodnocení. Přece jenom je to čtyřicet tři položek. Proto také podporujeme novelu silničního zákona, podle níž by byly body udělovány jen za přestupky vážně ohrožující bezpečnost provozu, takže by se počet bodově ohodnocených přestupků snížil na sedmadvacet," řekl. Vždy ale zůstane jen u slov.
"Ale na pokutovém bloku jsou údaje o tom, kdo se přestupku dopustil, a samozřejmě i popis daného protiprávního jednání. A pokud si řidič blok pořádně nepřečte, je to jeho chyba," zdůraznil.
Příslušník státní ani městské policie nemá povinnost sdělovat řidiči, kolik bodů dostane za přestupek, kterého se dopustil. "Diskutovalo se o tom, zda by to policisté měli dělat. Já to však odmítám. Myslím si, že by to mohlo řidiče více svádět k pokusům o podplacení policisty," dodal ředitel dopravní policie. „Důležité je, že nelze řidiči připsat body, aniž by s ním byl přestupek předtím projednán. Ať už v blokovém nebo správním řízení," podotkl.
Podle něj je tu kromě lidí, kteří skutečně špatně porozuměli údajům v pokutovém bloku a podepsali něco, s čím nesouhlasí, také řada řidičů snažících se prostě jen vymluvit, že spáchali něco méně závažného, když najednou zjistí, že již dosáhli dvanáctibodové hranice. "Měli jsme tu i případ, kdy řidič tvrdil, že nic nepodepsal, ale když jsme mu předložili originál pokutového bloku, tak změnil názor," poznamenal.
"Bohužel se mnozí lidé zbytečně nechají zaskočit oznámením, že nasbírali za dopravní přestupky dvanáct bodů, a že tedy přicházejí o řidičský průkaz. Někdy ani nemají ponětí, jak si mohou počet bodů ověřit, že jsou tu pracoviště Czech POINT, kde jim úředníci zjistí stav jejich trestných bodů," uvedl Šíp z Bruna Agency. "A o to nám jde - aby lidé věděli, co mohou dělat, na co mají právo," dodal.
Markéta Dosoudilová ( SPP )